Matkapuuhaa

Matkanteko sujuu joutuisammin, kun nuoremmilla matkalaisilla on mielekästä tekemistä takapenkillä. Erilaiset kilpailut, tehtävät, sadut ja musiikki rauhoittavat menoa ja tarjoavat puuhaa perheen pienimmillekin. Tältä sivulta löydät muutamia hyväksi havaittuja tapoja viihdyttää matkalaisia.

Laiva on lastattu

Leikin aloittaja päättää millä kirjaimella alkavilla esineillä laiva on lastattu. Muut osallistujat sanovat kukin vuorollaan valitulla kirjaimella alkavan esineen. Vuorot vaihtuvat niin pitkään kuin osallistujat keksivät kyseisellä kirjaimella alkavia esineitä. Viimeisen sanan keksijä saa päättää seuraavan kirjaimen ja leikki alkaa alusta. Leikkiä voi nopeuttaa rajaamalla kohteet esineistä esimerkiksi eläimiin, kasveihin, automerkkeihin, ruoka-aineisiin jne.

Vastakohdat

Tässä leikissä on löydettävä vastakohta kuulemalleen sanalle . Leikin aloittaja sanoo sanan, jonka vastakohta muiden osallistujien on keksittävä. Ensimmäisenä vastakohdan sanonut saa aloittaa uuden pelin uudella sanalla. Nopean vastakohta on hidas, pitkän lyhyt, kuivan märkä jne.

Sanaketjut

Tässä leikissä on kyse lähtösanan herättämistä mielleyhtymistä. Ensimmäinen osallistuja sanoo jonkin esineen tai asian nimen. Seuraava kertoo, mikä sana hänelle tulee lähtösanasta mieleen jne. kunnes leikkijät eivät enää keksi uutta sanaa. Esimerkiksi keltaisesta liikennevalosta seuraavalle tulee mieleen aurinko, seuraavalle loma, kolmannelle järvi, neljännelle kala, viidennelle grilli jne.

Värileikki

Aloittaja pyytää muita osallistujia sanomaan, mitä yleisesti aina esimerkiksi punaisia esineitä ja asioita he tietävät. Osallistujat vastaavat kukin vuorollaan kunnes eivät enää keksi kyseisen värisiä esineitä tai asioita (paloauto, varoituskolmio, jarruvalo, punainen liikennevalo, mansikka, puolukka jne.).

Mitä eläintä ajattelen?

Valittu arvuuttelija valitsee mielessään eläimen, jota ajattelee. Sen jälkeen hän kyselee muilta, "Arvaa, mitä eläintä ajattelen?". Muut osallistujat esittävät kukin vuorollaan ensin kysymyksen liittyen eläimeen. Arvuuttelija vastaa esitettyyn kysymykseen totuudenmukaisesti joko kyllä, ei tai en tiedä. Tämän jälkeen kysyjä saa arvata, mistä eläimestä on kyse. Eläimen oikein arvannut saa seuraavaksi arvuutella muita. Eläinten lisäksi leikkiin voi valita muita asioita kuten hedelmiä, maita, kasveja jne.

Helpommassa versiossa arvuuttelija voi myös antaa ajattelemastaan esineestä tai asiasta vihjeita kuten: "Eläin, jota ajattelen on ruskea ja se syö käpyjä.".

Levyraati

Kukin matkustaja ottaa mukaan suosikkimusiikkiaan. Jokaiselta kuunnellaan vuorollaan oma kappale, joka arvostellaan asiantuntevasti kuuntelun jälkeen. Aikuiset voivat näyttää lapsille esimerkkiä hassujen ja rakentavien kommenttien antamisesta.

Kylttien tarkkailijat

Tässä leikissä tarvitaan paperia, kynää ja kirjainten tuntemusta. Kukin osallistuja kirjoittaa paperille aakkoset. Tämän jälkeen matkustajat tarkkailevat liikennekilpien ja -kylttien alkukirjaimia. Se, joka ensimmäisenä huomaa ja sanoo kyltissä olevan sanan saa pyyhkiä listaltaan yli sanan alkukirjaimen. Esimerkiksi se, joka näkee ja sanoo ensimmäisenä "Apteekki" saa vetää listaltaan yli a-kirjaimen.

Mitä tässä pussissa on?

Ottakaa matkalle mukaan läpinäkymätön pussi. Yksi leikkijöistä laittaa pussiin muiden näkemättä jonkin esineen. Muut osallistujat yrittävät arvata pussin sisällön vuorollaan tunnustelemalla ja puristelemalla pussia. Pussiin sopivia esineitä ovat mm. pyyhekumi, kynä, pieni taskulamppu, jääskrapa, nenäliina, heijastin, pullonkorkki, hakaneula jne.

Visailut

Jo etukäteen vanhemmat voivat miettiä jälkikasvulleen erilaisia tietokilpailukysymyksiä, jotka voivat liittyä kyseiseen matkaan tai mihin tahansa muuhun. Kysymykset kannattaa suunnitella mukana olevien lasten ikään sopiviksi. Ohessa muutamia esimerkkejä:
1. Sano kolmen erilaisen leivän/hedelmän/marjan/jne. nimet.
2. Kenen veli on eno?
3. Mistä saadaan villaa/maitoa?
4. Minkä värisiä ovat pianon koskettimet?
5. Kuinka monta päivää on viikossa?
6. Millä kotieläimillä on sarvet?
7. Mitä tarkoittaa punainen liikennevalo?