På svenska
Tilaa sähköinen uutiskirje  
 
   



 
 
 
Muksu-etusivu /
Media / Tiedotteet / Tukea vauvaperheen vanhemmuuteen
 
/ Media




Tukea vauvaperheen vanhemmuuteen

17.12.2008

Vanhemmuutta ja varhaista vuorovaikutusta käsittelevä uusi julistesarja lapsiperheille ja neuvoloille on ilmestynyt. Minä täällä! –julistesarja koostuu kolmesta lapsen eri ikävaiheeseen suunnitellusta julisteesta. Kussakin julisteessa käsitellään vanhemmille suunnatuin tekstein ja lapselle suunnitelluin kuvin ikävaiheeseen liittyviä aiheita. Julistesarjan tavoitteena on vanhemmuuden ja varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen sekä lapsen hyvinvoinnin, kasvun ja kehityksen edistäminen. Julisteiden toteutuksesta vastaavat lastenpsykiatri Raisa Cacciatore, graafinen suunnittelija Osmo Penna ja Nutricia Baby.

Varhainen vuorovaikutus on tärkeää vauvan aivojen, tunteiden, minuuden, psyykkisen hyvinvoinnin ja kehityksen kannalta. Minä täällä! –julistesarjan tarkoituksena on tuottaa neuvoloiden käyttöön korkealaatuista pedagogista materiaalia, jonka avulla voidaan tukea vanhempien ja lapsen varhaista vuorovaikutusta. Materiaalin toteutuksessa on hyödynnetty WSOY:n Vauvakirjaston oppeja ja kokemuksia. Julisteiden aiheiden ideoinnista ja teksteistä vastaa lastenpsykiatri, Väestöliiton asiantuntijalääkäri Raisa Cacciatore. Kuvitus on graafinen suunnittelija Osmo Pennan käsialaa.

Julistesarjan sisällön muodostavat kohdeikäistä lasta viehättävät kuvat ja lasta hoitavalle aikuiselle suunnatut tekstit. Alle 7 kuukauden ikäisille suunnattu juliste on nimeltään Minä täällä!, 7-12 kuukauden ikäisille Minä liikun! ja 1-3-vuotiaille Minä osaan!.

Julisteiden kuvamaailman muodot, värit, kontrastit ja iloisen kohtaamisen ilmeet perustuvat tutkimukseen vauvan näön kehityksestä ja visuaalisen kiinnostuksen kohteista. Tekstit puolestaan pohjaavat lastenpsykiatriseen tietoon lapsen psyykkisestä, emotionaalisesta ja sosiaalisesta kehityksestä. Käsiteltäviä aihepiirejä ovat mm. lapsen yksilöllisyys, temperamentti, kehitys ja oma tahto sekä vanhempien läheisyyden, hymyn, kannustuksen ja turvan merkitys. Tekstit on laadittu ”lapsen omaksi kertomukseksi”, minämuotoon. Tavoitteena on lisätä aikuisen ymmärrystä lapsen tarpeista ja vahvistaa myönteistä kiintymyssuhdetta. Myös kuvien katselu yhdessä synnyttää vauvan ja vanhempien välille vuorovaikutuksen kokemuksia ja tukee varhaisen vuorovaikutuksen kehittymistä.

Neuvolat voivat tilata A4-kokoisia julisteita perheille maksuttoman Nutricia Babyfood -asiakaspalvelun kautta numerosta 0800-9-2438. Julisteet ja niiden toimitus on maksutonta.

Lisätietoja:
Tiedotuspäällikkö Sinikka Saikkonen, Nutricia Baby Oy, puhelin 010 680 8626, sinikka.saikkonen(at)www.www.www.www.nutriciababy.fi

Kuvamateriaalia:
Julistesarjan kuva löytyy Nutricia Muksu – kuvapankin logoista osoitteesta http://www.www.www.www.www.nutriciababy.fi (media-kuvapankki) tai http://www.datahotelli.fi/nutriciababy. Kuvapankin käyttäminen vaatii rekisteröitymisen. Rekisteröityminen onnistuu helposti kuvapankin etusivun kautta ja henkilökohtainen käyttäjätunnus ja salasana lähetetään sähköpostiinne muutaman työpäivän kuluessa. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nutricia Baby Oy on osa kansainvälistä Danone-konsernia, joka on keskittynyt hyvinvointituotteiden kuten lastenruokien, kliinisten ravintovalmisteiden, tuoremeijerituotteiden sekä pullotettujen vesien valmistukseen ja markkinointiin. Lasten ravitsemuksen asiantuntemusta yrityksellä on jo vuodesta 1901. Yrityksen kantavana ajatuksena on tarjota pienelle ihmiselle ensimmäisestä ateriasta lähtien joka päivä maistuvaa, monipuolista ja ravitsemuksellisesti täysipainoista ruokaa hyvinvoinnin ja kasvun tueksi. Tuotteita kehitetään jatkuvasti niin ravitsemuksellisesti kuin maku- ja pakkausominaisuuksiltaankin vastaamaan viimeisintä tutkimustietoa ja nykyperheiden tarpeita. Hyvä lastenruoka syntyy tiedolla, taidolla ja tunteella.

« Takaisin edelliselle sivulle