Media / Tiedotteet / Kesäruokaa koko perheelle!

Kesäruokaa koko perheelle!

3.6.2008

Kesä ja loma muuttavat perheiden ruoka-aikoja ja ruoanvalmistustapoja. Käydään mökillä, kyläillään ja retkeillään enemmän kuin talvella. Ruokailut eivät välttämättä ole niin säännöllisiä kuin kotona ja olosuhteet ruoanvalmistuksen ja säilytyksen kannalta haastavampia. Kesäinen grillauskin asettaa perheenjäsenet eriarvoiseen asemaan, sillä alle yksivuotiaille ei suositella rasvaisia ja paistettuja ruokia eikä makkaroita ja nakkeja niiden sisältämien lisäaineiden kuten nitriitin ja suolan vuoksi.

Pienellä miettimisellä saa kuitenkin helposti valmistettua ruokaa, jota voi tarjota koko perheelle. Kaikille sopivan hyvän kesäruoan ei tarvitse olla monimutkaista eikä aikaa vievää. Paitsi että yhteinen ruoka helpottaa ruoanvalmistusta, se myös houkuttaa lasta maistamaan uusia ruokia ja makuja helpommin. Pieni katsoo tarkkaan mitä muut syövät ja ottaa mallia.

Kiinteään ruokaan vasta totuttelevan alle yksivuotiaan lapsen syömiset ovat ruokaa helpoimmasta päästä. Pienet soseannokset valmistuvat näppärästi samalla kun höyryttää tai keittää suolattomassa vedessä muillekin syöjille kasviksia. Hieman isomman muksun lautaselle voi lisätä keitettyä lihaa tai kalaa, tuoreraasteita sekä leipäsuikaleita. Koko perheelle tarkoitettua ruokaa on syytä maustaa hyvin miedosti ja välttää suolan käyttöä valmistusvaiheessa. Valmiiksi marinoidut tuotteet ja liemitiivisteet kannattaa vaihtaa marinoimattomiin tuotteisiin ja yrtteihin. Alle yksivuotiaan oma annos on hyvä ottaa erikseen ennen kuin maustaa muun perheen ruoan. Aikuiset ja isommat lapset voivat hyvin maustaa ruoan vasta omalla lautasellaan, ja silloin jokainen saa sellaista ruokaa kuin haluaa.

Valmistettaessa lapsille ruokaa muurikalla, aineksia paistetaan miedolla lämmöllä pienessä määrässä kasviöljyä. Grillatessa on hyvä käyttää parilaa tai muuta grillausalustaa tai kypsentää ruokaa folionyyteissä. Nyytit ovat pienellekin sopivaa grillausta, sillä ruoka hautuu niissä lempeästi kypsäksi. Nyytteihin voi laittaa erilaisia kasviksia paloiteltuina sekä kalaa, jauhelihaa tai mureaa lihaa suikaleina. Myös tofu sopii hyvin nyytteihin. Muksu-kasvissoseista ja Muksu-aterioista saa nyytteihin kostuketta maustekastikkeiden tai tuorejuuston sijaan.

Muksu-kasvissoseilla ja -aterioilla voi maustaa ja höystää myös erilaisia patoja, keittoja ja kastikkeita. Ne sopivat myös tortillojen ja lettujen täytteeksi perheen pienimmille. Puurojauheet ovat käteviä suurusteina ja sidosaineina esimerkiksi raasteohukaisissa, letuissa tai jauhelihataikinassa.

Käyttövalmiit Muksu-vellit ja -puurot maistuvat sellaisenaan tai lämmitettyinä myös isommille lapsille, kun niiden joukkoon lisää marjasoseita, tuoreita hedelmiä tai marjoja. Samalla tavalla Muksu-sarjan marjaisista puuroista ja jogurttivalmisteista voi nopeasti valmistaa jälkiruokaa ja väli- tai iltapalaa koko perheelle. Valmiilla Muksu-aterioilla saa myös lapsen ruokiin vaihtelua, vaikka aikuisten ruoka kesäolosuhteissa olisikin välillä yksipuolisempaa. Tuotteet ovat helppokäyttöisiä ja ne säilyvät avaamattomina huoneenlämmössä. Lämmittäminen käy helposti vesihauteessa tai mikroaaltouunissa.

Maukasta kesää koko perheelle!

Tiedotuspäällikkö Sinikka Saikkonen, puh. 010 680 8626, sinikka.saikkonen(at)www.www.www.www.nutriciababy.fi
Tuotepäällikkö Sirpa Nietoksela-Budanec, puh. 010 680 8608, sirpa.nietoksela(at)www.www.www.www.nutriciababy.fi
Markkinointijohtaja Ann-Charlotte Schalin , puh. 010 680 8602, ann-charlotte.schalin(at)www.www.www.www.nutriciababy.fi

www.www.www.www.www.nutriciababy.fi

Ruokaohjeet:

KESÄWOK
4 annosta

250 g nuudeleita
3 porkkanaa
(2 varhaissipulia varsineen)
2 tl öljyä
300 g maustamattomia broilerin fileesuikaleita
2-3 dl herneitä tai paloiteltuja sokeriherneenpalkoja

Kastike:
1 prk (125 g) Muksu Hedelmäseiska -hedelmäsosetta
0,5 dl vettä
1 maustemitta jauhettua mustapippuria
(silputtua persiljaa)

Pehmennä nuudelit pakkauksen ohjeen mukaan. Käytä pienille lapsille tarjottavaan wokkiin mieluiten lasi- tai riisinuudeleita, sillä ne ovat suolattomia. Rapsuta porkkanat puhtaiksi ja viipaloi ne. Jos käytät sipulia, silppua ne varsineen.

Kuumenna öljy wokissa tai tilavassa pannussa ja paista broilerisuikaleet kevyesti. Sekoita joukkoon porkkanat (ja sipulit). Jatka paistamista pari minuuttia. Sekoita joukkoon riivityt herneet tai herneenpalkopalat. Kääntele minuutin tai parin verran.

Sekoita Muksu Hedelmäseiska-hedelmäsoseen joukkoon vesi ja pippuri ja kaada seos pannulle. Anna kiehahtaa. Nostele kasvisseoksen joukkoon valutetut nuudelit ja ripottele pinnalle silputtua persiljaa.

Tarjoile koko perheelle. Laita pöytään myös makeaa chilikastiketta sekä soijakastiketta, joilla vähän isommat syöjät voivat tarvittaessa maustaa ruokaansa.

GRILLINYYTIT
4 annosta

4-6 keitettyä perunaa
1 pieni kesäkurpitsa
1-2 porkkanaa
250 g paistijauhelihaa
1 prk Muksu Kanavuokaa
(4 oksaa tuoretta timjamia)
4 palaa foliota
2 tl öljyä

Viipaloi kuoritut perunat ja hyvin pesty kesäkurpitsa. Rapsuta porkkana puhtaaksi tai kuori tarvittaessa ja vuole se kuorimaveitsellä lastuiksi. Voitele foliopalojen keskustat öljyllä ja levitä perunat, kesäkurpitsat ja porkkanat folion keskelle.

Ota jauhelihasta nokareita ja ripottele nokareet kasvisten sekaan. Jaa lopuksi Muksu Kanavuoka -ateria ainesten päälle (laita timjaminoksat pinnalle) ja sulje foliot nyyteiksi.

Nosta nyytit grilliin tai 225 asteiseen uuniin ja kypsennä 15-20 minuuttia. Tarkista varovasti kypsyys ja nosta nyytit tarjolle. Laita pöytään pippuria ja silputtuja yrttejä, joilla vanhemmat syöjät voivat maustaa ruokansa.

JOGURTTIJÄDE

1 prk (215 g) Muksu-hedelmäsosetta (Hedelmäherkku)
1 prk (215 g) Muksu-jogurttivalmistetta (Puolukkainen banaanijogurttivalmiste)

Pursota vuorotellen jogurttivalmistetta ja hedelmäsosetta kylmällä vedellä huuhdeltuihin jäätelömuotteihin, työnnä tikut paikalleen ja nosta muotit pakastimeen. Anna jäätelöiden jäätyä noin 3 tuntia tai yön yli. Ota muotit huoneenlämpöön noin 5 minuuttia ennen jäätelöiden tarjoamista. Irrota muoteista ja nosta tarjolle.

Voit valmistaa jäätelön myös kannellisessa pakastuksen kestävässä kulhossa. Kaada ainekset kerroksittain kulhoon ja nosta pakastimeen noin puoleksi tunniksi tai kunnes ainekset alkavat jäätyä. Sekoita hyvin ja jatka pakastusta. Sekoita pari kertaa pakastuksen aikana. Sekoitus pienentää kiteitä, joten jäätelöstä ei tule niin hileistä. Lusikoi jäätelöä annosmaljoihin ja tarjoa hedelmien tai marjojen kanssa.

LOMALAISEN LEIVOKSET

1 prk Muksu myslivelliä
2 kananmunaa
1 rkl öljyä
1 dl Muksu Banaanipuurojauhetta
1 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta

Sekoita kierrevatkaimella tai puuhaarukalla kulhossa velli, munat ja öljy keskenään. Lisää puurojauhe, vehnäjauhot ja leivinjauhe ja sekoita nopeasti tasaiseksi taikinaksi.

Laita noin 2 rkl  taikinaa kevyesti öljytyn lettupannun joka syvennykseen ja paista miedolla lämmöllä molemmin puolin kullanruskeiksi (n. 4 minuuttia puolta kohti).

Tarjoa leivokset Muksu marja- tai hedelmäsoseiden sekä tuoreiden marjojen tai hedelmien kanssa. Lisäkkeenä maistuu myös jäätelö tai kermavaahto.

Ruokakuvat:
Ruokaohjeista valmistettujen ruokien kuvat löytyvät jpg.- ja psd.-tiedostoina Nutricia Muksu –kuvapankista osoitteesta  http://www.www.www.www.www.nutriciababy.fi (media-kuvapankki) tai http://www.datahotelli.fi/nutriciababy. Kuvapankin käyttäminen vaatii rekisteröitymisen. Rekisteröityminen onnistuu helposti kuvapankin etusivun kautta ja henkilökohtainen käyttäjätunnus ja salasana lähetetään sähköpostiinne muutaman työpäivän kuluessa.