Media / Tiedotteet / Suomalaista ruokaa lasten lautasille

Suomalaista ruokaa lasten lautasille- joutsenlippu löytyy myös lastenruuista

17.3.2008

Suomessa valmistetun ja suomalaisista raaka-aineista tehdyn lastenruuan tunnistaa Hyvää Suomesta -joutsenlipusta. Joutsenlipulla merkityssä elintarvikkeessa liha, kala, kananmuna ja maito ovat aina täysin suomalaisia, ja vähintään 75 prosenttia kaikista raaka-aineista tulee olla suomalaista.

- Kuluttajatutkimukset osoittavat, että suomalaisiin elintarvikkeisiin luotetaan. Seitsemän kymmenestä arvioi Hyvää Suomesta -joutsenlipulla merkityt tuotteet muita turvallisemmiksi1). Turvallisuus ja kotimaisuus ovat samalla viivalla myös lastenruokien valintakriteereissä 2), sanoo Esa Anttila Finfoodista.

Lastenruokien käyttö on kasvussa Suomessa. Vuoden 2007 aikana lastenruokia myytiin 9,9 milj. kg ja markkinoiden kokonaisarvo oli 61,3 milj. euroa. Kasvuprosentti sekä määrässä että arvossa oli noin 4 prosentin luokkaa 3).

Suomalaisuus on tärkeä lisäarvo

Nutricia Baby Oy:n tuotteet ovat ainoita lastenruokia, joissa sitoudutaan Hyvää Suomesta –joutsenlipun asettamiin kotimaisuustavoitteisiin. Yrityksen Turengissa  valmistetuista tuotteista yli 50 prosentilla on joutsenlipun käyttöoikeus. Kotimaisuusaste joutsenlipulla merkityissä lastenruuissa on noin 90 %.

- Suomalaisuus on meille tärkeä lisäarvo. Vaikka yrityksemme onkin kansainvälinen, pidämme kotimaisiin raaka-aineisiin perustuvaa tuotantoa luonnollisena toimintamuotonamme. Hyvänä esimerkkinä suomalaisista tuotteistamme ovat kierrätettäviin kartonkipakkauksiin pakatut Muksu-tuotteet, joissa kotimaisuus yhdistyy hyvään makuun, kasvuun tarvittaviin ravintoaineisiin ja käytännöllisyyteen, kertoo Nutricia Baby Oy:n markkinointijohtaja Ann-Charlotte Schalin.

Hyvää Suomesta -joutsenlipulla merkittyjä Nutricia Babyn tuotteita ovat muun muassa kaikki käyttövalmiit äidinmaidonkorvikkeet, vieroitusvalmisteet, maitojuomat, vellit ja suurin osa puuroista. Käytettävissä olevat suomalaiset raaka-aineet, jotka täyttävät tiukat lastenruokien laatukriteerit, päätyvät Turengin tehtaan lastenruokatuotantoon.

Hyvää Suomesta -joutsenlippu on suomalaisen ruuan alkuperämerkki. Joutsenlipullisten tuotteiden kotimaisuusaste on tällä hetkellä keskimäärin 96 prosenttia ja merkki on käytössä lähes 300 elintarvikevalmistajalla noin 8 200 tuotteessa. Rekisteri kaikista tuotteista löytyy sivulta www.finfood.fi -> Finfood Hyvää Suomesta -> joutsenlippu -> joutsenlipputuotteet.

1) Taloustutkimuksen Alkuperämerkit 2006 -tutkimus
2) Lapsi 2007 -tutkimus