Media / Tiedotteet / Lastenruoka on turvallista, terveellistä ja maukasta ruokaa lapselle

Lastenruoka on turvallista, terveellistä ja maukasta ruokaa lapselle

2.4.2007

Lastenruoat ovat alle kolmivuotiaille lapsille tarkoitettuja erityisruokavaliovalmisteita, joita koskee oma tavanomaisia elintarvikkeita tiukempi lainsäädäntönsä. Siksi lastenruoat ovatkin puhtaimpia ja valvotuimpia elintarvikkeita kaupan hyllyllä. Niihin käytetään vain ensiluokkaisia raaka-aineita, joiden laatu ja turvallisuus on todennettu tutkimuksin ja tarkoin selvityksin. Lisäksi lastenruoissa on huomioitu lapsen muuttuvat ravitsemukselliset tarpeet ja fysiologiset sekä syömiseen ja suun hienomotoriikkaan liittyvät valmiudet. Lastenruoat tarjoavat pienelle ihmiselle ensimmäisestä ateriasta lähtien maistuvaa, puhdasta ja ravitsemuksellisesti tasapainoista ruokaa kasvun ja kehityksen tueksi.

Lastenruoissa vain vähän vierasaineita

Lastenruokien raaka-aineissa kiinnitetään erityistä huomiota ja tiukkoja vaatimuksia vierasainepitoisuuksiin kuten torjunta-ainejäämiin, homemyrkkyihin ja raskasmetalleihin. Näiden vierasaineiden enimmäispitoisuusrajat on asetettu osin jopa 10-100 kertaa alhaisemmiksi kuin muissa elintarvikkeissa. Esimerkiksi tiukasti rajattujen torjunta-aineiden jäämiä lastenruoissa saa olla enintään 10 ppb eli 0,000001 % 100 g:ssa tuotetta, joka on suhdelukuna sama kuin yhden sekunnin suhde kolmeen vuoteen. Siksi kaikista maailmassa tuotetuista raaka-aineista vain noin yksi prosentti kelpaa lastenruokiin.

Lastenruokien turvallisuuden varmistaminen on asetettu viranomaistenkin taholta niin Suomessa kuin EU:ssa tärkeäksi elintarvikevalvonnan painopistealueeksi. Elintarviketurvallisuusviraston suorittamien selvitysten mukaan lastenruoat sisältävätkin vain vähän vierasaineita ja täyttävät hyvin niille asetetut tiukat määräykset.

Lastenruokien laatuvaatimukset huippuluokkaa

Puhtauden ja turvallisuuden lisäksi Nutrician lastenruoissa käytettyjen raaka-aineiden alkuperä tunnetaan pellolta pöytään. Hyväksi havaittujen soipimusviljelijöiden kanssa sovitaan tarkoista laatuvaatimuksista. Tuotanto-olosuhteiden moitteettomuus käydään myös säännöllisin väliajoin tarkistamassa paikan päällä. Jokainen valmistukseen käytettävä uusi raaka-aine-erä tai sato tutkitaan ennen käyttöä. Lopputuotteen laatu ja turvallisuus varmistetaan vielä tutkimalla näytteitä valmistuserästä sekä valmistuksen jälkeen että säilyvyysajan kuluessa.

Lastenruokien tiukat laatuvaatimukset eivät rajoitu kuitenkaan vain raaka-aineisiin. Hyvät raaka-aineet ja hygieeniset valmistus- ja pakkausmenetelmät säilyttävät tuotteiden ravintosisällön, maun ja värin ilman säilöntäaineita ja keinotekoisia väri-, maku- tai tuoksuaineita. Ainoat lastenruoissa sallitut lisäaineet ovat pitkään käytössä olleita, luonnollisia ruoan ainesosia (kuten esim. askorbiinihappo eli C-vitamiini). Niiden käytöstä ei ole todettu olevan vaaraa lapsen terveydelle eivätkä ne yleensä aiheuta yliherkkyysoireita.

Terveelliset ruokailutottumukset omaksutaan jo lapsuudessa

Nutrician valmiit lastenruoat on suunniteltu ravitsemussuositusten mukaisesti tukemaan lapsen kasvua ja kehitystä. Ne helpottavat osaltaan koostamaan lapselle kuhunkin ikävaiheeseen sopivan täysipainoisen ruokavalion. Erityistä huomiota kiinnitetään monipuoliseen ravintoaineiden saantiin, rasvan ja proteiinin laatuun, terveellisiin raaka-aineisiin, kasvisten määrään, sopivaan rakenteeseen ja hyvään makuun.

Hyvät ja lapsen suuhun sopivat maut takaavat tuotteiden maittavuuden, sillä vain syöty ruoka antaa riittävät eväät kasvuun ja kehitykseen. Kun lapsi saa kokeilla maultaan ja koostumukseltaan erilaisia ruokia siirtyessään kiinteään ruokaan, hän hyväksyy myöhemminkin uusia ruoka-aineita helpommin. Lapselle kehittyy myös pysyviä makumieltymyksiä varhaislapsuudessa tarjottuja ruokia kohtaan. Siten jo varhaislapsuudessa luodaan paitsi edellytykset aikuisiän hyvinvoinnille myös vahva pohja terveyttä edistäville elämäntavoille.

Lisätietoja: Tiedotuspäällikkö Sinikka Saikkonen Nutricia Baby Oy, puh. 010 680 8626,  sinikka.saikkonen (at) www.www.www.www.nutriciababy.fi